Sunday, April 5, 2009

kesinambungan

iiiiiiii...oklah..ari ni baru lah den bokosompektan (berkesempatan) monulih (menulis) blog ni...past few day..den x sihat..yolah asyik borsin yo...skunk lak ilang sore..macam lah ...x po ilang sore x jojas kn apo2..nasib baik esok den x do kelas..kalo ado mampus..bukan apo..takut ado presentation...cam no nk present kalo x do sore...

firstly, den somalam walaupn x borapo sihat..den g low yatt..sajo jo..x buek apo2 pn...n somalam den dh bokonalan ngan sepupu bahiah (bh)... namo dio aju..den x tau namo pjg dia..tau namo pendek yo... sorry x leh tunjuk gambar eh kek sini..bukan apo somalam kamro (kamera) den totinggal..kalo x leh tunjuk kn kek korang kn..x polah...lain kali yo kalo den jumpo lagi..hehehhe... aaa...yg lagi 1...den bongang gilolah..time2 x bawak kamrolah macam yg bolaku...yolah somalam kan den g low yatt..bilo nk balik tu tontulah den naik tren kn...wktu kek kl central ado rancangan hits 1..aduyaii yg d acaro kn oleh nabila n lagi sorang tu den x tau..hahah..tp bukan tu den nk ceto....yg den nk ceto tu...ponyanyi favarote den ado kek c 2..sapo lagi kalo x misha omar...aduyai...rugi doh...huhuhuhuhu..e2 lah pongajaran eh...lain kali kono bw kamro kalo nk g mano2...

second, ari ni cam biaso..larat ko x larat ko..den kono g joging bukan apo..x lamo lg den nk praktikal..lopeh praktikal den nk kojo jd kono kurus..sbb den rancang nk jd project monago (manager) yg hyper aktiv..hahah...buleh ko ( korang pikir lah sendiri).... gilo babeng den kono bagun pagi huuhuhuhu....setiap ari mati den tapi x po sobab den ado mition n vision..wah g tu..kono lah d settel kn..hahahah

thirdly, td mak ngan ayah den dtg kolej..wuhuhu...den dapek mkn free ari ni..hahahah..kalo solalu kono masak sendiri..kdg2 den maleh nk masak..jd x mkn lah..wah e2 pn salah 1 aktiviti modiet..yolah maleh nk masak ( sapo suruh kn..hahah... semuo masak kn yg mak den bawa semua podeh (pedas)..tp x po...den balun yo...sobab lapar...den bukan apo..den ni namo yo org nogori tapi den x mkn podeh hahahah..jgn toporanjat...bkn apo den dr kocik d biaso kn mkn bubur ngan ikan goreng nagn kicap..kalo org lain..kocik2 dh mkn bondo podeh..tapi den x d ajar g tu..yolah konon cucu manjo..hahah ( yoko..kopado sepupu den jgn toraso..gurau jo..hahah)

fourthly, den lupo lak...dulu den kato nk ceto pasal quantity surveyo (qs) kn...bkn apo..qs ni x ramai yg tau..den pn tau dr ayah den..hahah..nasib baik bapak den juruteknik..kalo x den mmg x tau apo2..sosotongah org maybe tau..maybe x kn...jap yo den nk cr sikit ringkasan pasal qs ni...x leh pjg2 kalo pjg2 korang g qs boardlah..g tanyo asal usul eh...heheh (p/s: den lotak dlm bahaso molayu..bg korang semuo lg paham..hahha)

Profesion ukur bahan telah wujud di Malaysia pada awal tahun 1930. Firma ukur bahan pertama ditubuhkan di kawasan ini ialah firma perunding ukur bahan Waters and Watsons iaitu pada tahun 1934.

Setelah perang dunia ke-2, barulah profesion ukur bahan berkembang di Malaysia. Kerajaan yang ada waktu itu menubuhkan Bahagian Ukur Bahan dalam Jabatan Kerja Raya tetapi tugas-tugas Juruukur Bahan adalah terhad. Juruukur Bahan pada masa itu adalah di bawah Jabatan Arkitek dan bertugas sebagai Pegawai Kontrak. Juruukur Bahan pada masa itu bertindak sebagai Pegawai Kontrak untuk memanggil tender dalam bentuk harga pukal (lump sum), menguruskan kontrak dan menyediakan akaun muktamad sesuatu projek

Pada tahun 1952, barulah ukur bahan mempunyai cawangannya sendiri di Jabatan Kerja Raya. Tidak ada sistem pembelajaran yang spesifik sehinggalah pada tahun 1953. Pada masa itu, pelatih jurutenik ukur bahan terpaksa belajar dari Juruukur Bahan asing, kebanyakan warganegara British, yang ada di Jabatan Kerja Raya dan melalui pengalaman mereka bekerja.

Pada tahun 1953, Maktab Teknik (di tukarkan menjadi Institut Teknologi Kebangsaan (ITK) pada 1972) telah ditubuhkan dan kursus Diploma Ukur Bahan adalah merupakan salah satu kursus yang diadakan khas untuk menyediakan Pembantu Teknik Ukur Bahan untuk berkhidmat dengan Jabatan Kerja Raya. Pensyarah yang mengajar adalah pensyarah sambilan. Skop kursusnya adalah hampir sama dengan kursus Senibina dan kursus Kejuruteraan Awam iaitu dari segi matapelajaran Pembinaan Bangunan.
Penuntut–penuntut yang mendapat Diploma Ukur Bahan akan dihantar melanjutkan pelajaran di luar negara. Sebahagiannya pula dihantar bekerja di Jabatan Kerja Raya.

Selepas perang dunia ke-2, firma-firma ukur bahan yang awal yang wujud di Malaysia ialah pada tahun 1958 iaitu firma ukur bahan Frank and Vargeson dan diikuti oleh Chris and Cavanaugh dan seterusnya ialah Bridge Water and Coulton. Pada tahun 1963, firma ukur bahan Suckling and Mcdonald telah ditubuhkan dan terdiri daripada Juruukur Bahan K.A Suckling dan J.H Mc Donald.

Pada tahun 1965, seorang Juruukur Bahan Bumiputera, Haji Md Isahak Md Yusuf (sekarang Datuk) merupakan seorang Juruukur Bahan Melayu yang pertama memasuki sektor swasta. Haji Mohd Isahak menubuhkan firma Ukur Bahan bumiputera yang pertama di Malaysia.

Seterusnya, aktiviti pembinaan berkembang dengan pesatnya di Malaysia, firma ukur bahan juga berkembang dengan pesatnya. Sehingga kini perkembangan firma perunding ukur bahan adalah di tahap yang baik. Kalau dulu hanya di bandar besar sahaja yang terdapat pejabat perunding ukur bahan tetapi kini berkembang ke mana-mana.

Institusi–institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang menawarkan kursus ukur bahan pada peringkat Sarjana Muda, Diploma dan Sijil juga meningkat.

Universiti Teknologi Malaysia (dulu Institut Teknologi Kebangsaan) merupakan pelopor kursus bidang ukur bahan di Malaysia dan di ikuti oleh Universiti Teknologi MARA (dulu Institut Teknologi MARA). Di kedua-dua universiti kursus di tawarkan meliputi peringkat Diploma dan Sarjana Muda. Sementara itu Universiti Malaya dan Universiti Islam Antarabangsa juga kini menawarkan kursus ukur bahan pada peringkat Sarjana Muda sahaja. Politeknik awam setakat ini hanya menawarkan kursus ukur bahan pada peringkat Diploma dan Sijil.

Pada hari ini, profesion Juruukur Bahan semakin di kenali di kalangan masyarakat dan perkhidmatannya adalah mendapat sambutan yang menggalakkan. Dulu beberapa orang pelajar Indonesia telah mengikuti kursus ukur bahan di ITM dan UTM. Akhirnya Universiti Teknologi Malaysia telah berjaya memperkenalkan kursus ukur bahan (di kenali sebagai Teknik Ekonomi Konstruksi) di negara jiran Indonesia melalui kerjasama Universitas Bung Hatta, Padang.

sources: http://ukurbahan-qs.blogspot.com/2007/06/sedikit-tentang-sejarah-ukur-bahan-di.html

aa..lupo lak..ado kawan den tanyo napo tibo2 stail ponulisan blog den boubah tibo2..bukan apo..kopado kwn2 den tu..sajo jo den tulis dalam bahaso nogori sembilan ni..untuk jadi kn lobih monarik dan da boom..hahah..aa..lg 1 mulai bulan lopeh...kalo porasan lah kn..den akn masuk kn sikit maklumat tontang kohidupan dn apo2 sj pasal pongotahuan am utk momastikn kito semuo dapek ilmu tambahan...lopeh tu den nk minta maap lah kalo bahaso nogori den ado tosalah ko apo ko...yolah den kek umah pun den x cakap bahaso nogori just bahaso molayu biaso jo..bak kato org bahaso kl..hahaha (pasan ni)

kopado sapo2 yg raso blog ni x besh ko o x ok ko ngan poubahan ni silo komen yo..den torimo ngan ati tobuka..kalo leh ubah den ubah yo...torimo kasih..

kek bwh ni ado gambo kitorang g kl somalam (bh n me)



SAYONARA

0 comments:

 

Blog Archive

hari istimewaku

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

kad raya

suara hatiku

klik-klik

Blogku lg

misscomot....

WAKTU LAWATAN