Sunday, August 22, 2010

aku dn buku agama

weeewit...gempak sey tajuk.. udah2 jgn gosok mata korang tu.btl...makcik bile buku psl persoalan tentang TAHARAH...


aaa..korang wat pe tu??? tak yah nk garu2 kepala dn udah2 tersenyum tu...kemungkinan ade yg phm ape maksd TAHARAH...dn ade yg x phm..korang nk tau x maksud dia...maksud dia ialah bersuci...jeng2...makcik pn x tau maksud dia..dh beli br phm...
knp makcik beli buku ni????sbnrnyer alkisah dia ialah...kn makcik out smlm dgn MissMuza & MrBuncit...kebetulan masa makcik lalu kat area kedai popular tu makcik teringat nk beli novel..mana tau ade novel terbaru MrRamleeAwangMurshid ke o MissHlovate..jd singgah lah..tetiba makcik tertarik ati nk tgk buku2 kat rak agama plk...masa makcik tgh belek2 nk bile buku agama lain..MrBuncit x bg..dia kata "kalo hal kecik pn kite x settel ini kn nk beli buku yg lagi berat isi dia...ape kata mula dgn buku ni..dh abis baca buku neh..nnt br blh beli buku lain..btl x?"...hurmm kdg2 matang plk MrBuncit neh...ayarkkk..dats y makcik syg MrBuncit..ape kesalahan dia buat susah makcik x maafkn dia.....ape lg makcik beli lah...hauhuahau...

sekarang makcik tgh baca bab 1...tentang Air...

hambik ko...islam mengajar kite ttg air..sekecik-kecik benda kn..benda yg kite guna seharian dn kite x berape menghargainyer kdg2...

soalan yg paling menarik perhatian makcik tentang air ialah bile ade lah org ni bertanya pada ustaz ni tentang :

1. adakah baki air yg digunakan utk mandi wajib d dlm baldi blh dgunakan utk berwuduk@ mandi janabah?
jawapanya ilh: Air terpakai @ air mustakamal didefinasikan sbg air yg kurang dpr 2 qullah (216 liter) yg terpisah @ mengalir dr @ pd anggota tbh seseorg yg berwuduk @ mandi wajib. cthnya: air itu terjatuh semula ke dlm bks simpanan air yg digunakan sbg sumber air wuduk @ air yg sama yg digunakan bg mengulang basuh keseluruhan anggota wuduk.
* tidak sah wuduk seseorg yg menggunakan air mustakamal menurut mazhab syafie krn air ini dikategori sbg air yg suci ttp tidak menyucikan.

best plk baca buku ni...ok2...nnt bile makcik dh abis baca bab 2 lak makcik update k...setiap bab pendek2 je...skunk makcik nk masuk bab ke 2 lak..wait tau..mungkin mlm ni makcik update lak yg kedua...leh ar kite dpt ilmu sesama kn...hehehhe..

-FIN-

0 comments:

 

Blog Archive

hari istimewaku

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

kad raya

suara hatiku

klik-klik

Blogku lg

misscomot....