Thursday, March 26, 2009

apo makno sahabat, kekasih ngan musuh...

ari ni idup den bak roller coaster yg berpusing laju dn membuek kn owg menjorit ngan poning kopalo... korang mest nk tau kn apo lah kono(kena) mongono (mengena)roller coaster ngan tajuk kek atas tu kn... macam ni lah..den ceto secara ringkas...

firtsly, bilo korang ado kwn...korang jago lah dio dlm segenap hal tapi cukuplah jgn masuk hal peribadi dia....ini mungkin pengajaran buek (buat) den....kalo dio ade hal pn ngan pak wo dio..korang wat bodoh jolah...walaupn pak wo dio ngan dio tu kawan baik korang yg korang konal(kenal) dr sokolah tadika laei... sobab eh...bilo korang tolong pak wo eh solosai kn masalah..mungkin kwn korang tu akn toraso...'napo nk tolong dio..napo x tolong eh den'...g tu lah isi ati kwn korang tu... dn lagi 1 kalo kwn korang marah cam mano pn lopeh tu sampai nk putus kwn...korang usah lah nk merajuk ko apo ko...korang anggaplah dio bergurau..maybe dio tongah tension tu....korang jgn lak simpan dendam...korang x syg ko ngan membo...aaa..kek sini den nk cakap...kawan tu ibarat bulan yg menerangi kito d waktu malam selepas matohari tobonam...jd dio juga yg akn bimbing kito solopas mak ngan ayah kito...baik buruk eh kwn tu kito terimo jo lah...dh dio mcm tu..lg 1..wktu korang gaduh ngan dio tu..korang jgn lah nk memburok-burok kn dio...bia kn dio burok2 kn korang x po sobab kwn ni manusio..dio ado ati ngan ado perasaan...biakn dio lopeh kn perasaan dio kek membo dio yg lain....
posanan kek korang yg baco blog neh... korang jgn lah slh pilih kwn nnt morano badan..jago ati kwn spt mano korang jaga hargo diri korang...

secondly lak, kekasih...sumo org ponah bocinto kn...kalo x cinto sesamo manusia..maybe ado cinta ngan alam sekitar ko habitat ko..samo jolah...bilo kito dh bocinto ni..semuo nmpk indah..semuo nmpk elok...bilo cinto dh pudar..apo yo pasangan kito buek..semuo nmpk x kono...mcm nk marah yo...ado kn..korang jgn nk tipu...nilah nasihat den..kalo korang nk ikut..ikut lah..den x kisah...
-kalo korang dh x syg tue..korang cakap jelah nk clash..bukan susah pn kn..sbb korang dh x do perasaan lagi...walaupn susah pasangan anda nk torimo anda kono ckp gak...kasih syg tu bukan bondo memain...jgn tipu diri sendiri ngan diri dio..nnt duo2 leh sakit...cakap bebaik wktu nk clash tu..bukan nyo menengking dan jugo sepak terajang...
- last sekali nasihat den..cinto dio secara sejujur-jujurnyo kalo korang botul2 syg dio...kasih dio seikhlas-ikhlas nyo kalo korang anggap dia kekasih korang dunio dn akhirat....lepas kn dio jiko korang raso korang dh x buleh...jgn bagi harapan palsu...
kalo korang bocinto lah kn..dgn sejujurnyo korang beritahulah apo yg tersirat pasal diri ehkau...korang paham kn lah dio.. apo yg korang nk sobona eh...lg 1 kopocayoan tu satu pogangan dlm pasangan bocinto ngan org yg dh kahwin...( ni posanan mak den pado den)..kalo x do kopocayoan ni lah buek semuo hancur...ungkit-mengungkit pn x leh gak..ingat..ni penting kalo x hancur...

thirdly, musuh...korang mesti ponah gaduh kan..lopeh gaduh jd musuh...aduyai..ni lagi parah..musuh ni ado macam2..meh den ringkas kn..
- bilo kwn jadi musuh: yg ni mesti korang sodih kn bilo kwn jadi musuh...sobab eh kocik yo..mulo2 macam sobosar api mancis yo..lopeh tu x tau cam mano leh sobosar kobakaran utan kek austaralia tu kn...kalo jd macam ni..korang try lah minta maap ngan kwn korang tu..kalo dia x nk terimo walaupon korang tau tu bukan salah korang..korang g jolah minta maap dr korang kohilangan membo...mn 1 korang nk..kalo korang pilih ilang kwn..korang x yah lah buek apo2..kalo x sanggup ilang kwn g pujuk dio..walaupn korang jugo yg terluko..ni den ckp sikit..ilang kwn lagi porit(perit) dr kohilangan kekasih tocinto korang tu...korang alami lah dulu..baru korang nghaso... den dh nghaso..2 kali lak tu..porit eh blm tentu ilang utk sopanjang hayat ni...sobab bondo remeh jo...lopeh tu jgn nk ego...
- bilo kokasih jd musuh: yg ni biaso bolaku kek owg pompuan..dondam eh x buleh bolah lah den kato...sobona eh cinto kito tu wat salah sobosar kuman yo...tp kito nmpk sobosar gajah..ni lah yg berlaku..gaduh2 lopeh simpan dondam sosamo sendiri..kalo simpan dondam tu x po..ni korang leh lak g ceto bondo buruk pasal cinto korang tu kek kwn korng tu..lopeh tu kwn korang sampai2 kn..last2 dio dpt tau..dh jd porang amerika iraq antra korang ngan dio..kn susah..dh jadi musuh...nilah yg payah eh...kalo berlaku mcm ni ngan korang..korang tonang kn diri..kalo korang dongar bondo2 buruk yg kwn2 eh sampai kn pasal diri korang..korang buek bodo jolah..x yah nk gaduh..anggaplah pasangan korang tu x matured lagi..x pun korang anggap jo lah pasangan korang tu nk lopeh kn perasaan yg terbuku kek dlm ati kat membo diorang...walaupn mungkin perasaan korang akan tocalar juga...

jd korang pilihlah mano 1 yang berlaku kek korang..ronung2 kn..lopeh2 tu korang cubo minta maaf

bile kite syng dye
Nov 23, 2008, 4:52 pm

Ble kite syg org tu
Kita tnggu dia lme pn xpe..
Tp biler dia tnggu kiter?
Dia mrh2..
Hti kte, ala adatlah ada yang
mnnunggu n dtnggu

Ble kite syg org tu
Kite xtdo pn xpe lyn dia yg ngh
bosn o de mslah..
Tp biler kite bsan o de mslah.
Ada dia lyn kite?
Hti kate xpe dia busy kott

Ble kite syg org tu
Kita gdh ngn dia,kita diam je
Tp dia heboh 1 dnia
Hti kate xpe, dia tension tuu

Ble kite syg org tu
Kita kol nak ckp ngan dia
Tp dia bg phone kat org len
Ble jd cm2, xpe
Hti kata, xpe, ckp je,kwn dia,
kwn kite gak

Ble kite syg org tu
Kita b'crita dgn dia,
dia wt dunno je..
Tp ble dia b'crita ngn kita
Kita dgr,s'ptah2 kite igt
Hti kata x pe syg katakn窶ヲ

Biler kiter syg org tu
Kita & dia lpr
Tp kite bg sume roti kita kat dia
Hti kata,ala jgalh hti dia,sian
dia lpar tu窶ヲ.

Ble kite syg org tu
Kite sgup bg dia rest ble dia letih,
Tp ble kita letih,dia srh gk
kite lyn dia bila dia bsn
Adil ker?
Hti kata,ala bkn slalu pun..

Ble kite syg org tu
Kita jdi cm org gile ble dgr dia sakit,
Tp bile kita sakit,
Dia siap kuar ngan kwn2 dia g meraikan
hri ksakitn kita,
Hti kata,ala x pe,xkn dia nk
b'kepit ngn kita 24 jam je

Ble kite syg org tu
Kita xnh tipu2 & pntingkn dr snri
Tp dia m'nipu & hpokrit thp ngaban
Hti kata xpe,dia mmg cm2 kne lh
trima..

Ble kite syg org tu
Kite syg nk tngglkn dia slama2nya..
Tp dia xthu kite berdpn dgn maut,
Wlpn kite skit,dia kte kat kite,
sakit bese2 je 2,jgn nk mngrut la
Hti kata,cmnelah dia bile
kite xde,msti dia hepi kn

Ble kite syg org tu
Kite xsgup tgk dia derita even sket pn
Tp dia xnh hrgai dri kite,
Hti kata,tau x btapa kita syg kn
dia????

Ble kiter syg org tu
Kite sgup tngglkn dia slamanya utk dia bgia
Tp dia tahu x pngrbnn kite??
Hti kata,xpe,jnji insan yg di sygi bhgia

Dan窶ヲ窶ヲ窶ヲ窶ヲ 窶ヲ窶ヲ

Ble kite dh tngglkn dia slama2ny
Dia dtg ziarah psara kite
Dia kata..
Dia mntk mf sbb nh mngata kite
Dia mntk mf sbb nh wt kite tgu dia
Dia mntk mf sbb nh pksa kita lyn dia time bsn
Dia mntk mf sbb nh heboh 1 dnia psal slh kite
Dia mntk mf sbb nh xhiraukn call kite
Dia mntk mf sbb nh xdgr luahan hti kite
Dia mntk mf sbb nh wt kite klprn sbb dia
Dia mntk mf sbb nh ggu wktu rht kite
Dia mntk mf sbb xnh hiraukn skit kite
Dia mntk mf sbb nh pntingkn dri dia snri
Dia mntk mf sbb xnh tgk p'dritaan kite

Ble kite syg org tu
Kite wt semuanya kn?
Tp dia x prnh fhm kn?

Dan窶ヲ

Ble kite tglkn dia
Dia dtg pd kite & kata
Sorry窶ヲ
Sorry??? slps lukakan hti kite?

Ble kite syg org tu
Kite kata xpe lah
Aku dh tngglkn dunia,
Moga dia bhgia tnpa kite..
tpi ada dia wt pape tuk kite?
ada dia hrgai pe yg kita wt tuk dia...??
dia lagi bgia dgn dunia & kwn2 dia..
Hti kata, xpe la..mglah la dmi insan t'syg..
Dan hti kite kata g
Xpe lh apapun yg dia wt
Kite ttp syg org tu窶ヲ..
Kita sayang die untuk selamanye smpi bile2 pn..
ble kita ckp kita syg die lbey dri diri kita
die kata kita saje jer nak amik hti die..
pdhl die xtau kita mmg syg die cm nk mati...
nk wt smua utk die klu kita mampu..
selamanya.

ronung2 kanlah..

untk semua kwn den..den dedikasi kn utk korang...fiza..den dh maap kn ko...kito zero2 yo...ehhehehe

SAYONARA...

1 comments:

oNaeRa on March 26, 2009 at 8:35 PM said...

tErsEntaP j!wA ku b!lA mEmbaCAnYA..
tErhAru g!LeR...
aPE yanG bErlakU kAt aKU Pn aDEr..
Aku Pn sEtUju nGAn aPer kO tUl!s tu..
kAwAn lbH ptG dr pAkwE..
cOz k!tEr kEnaL pAkwE pn..
k!tEr kAWan duLu..

 

Blog Archive

hari istimewaku

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

kad raya

suara hatiku

klik-klik

Blogku lg

misscomot....